Thumb

تعریف و اهمیت پژوهش

پژوهش، به مجموعه فعالیتهای بدیع، خلاق، نوآورانه، نظام یافته و برنامه ریزی شده ای گفته می شود که با هدف و در جهت گسترش شناخت مرزهای علمی و بهبود زندگی و رشد و توسعه را صورت می پذیرد. موفقیت در تمام فعالیت های مربوط به توسعه از جمله صنایع، کشاورزی، و خدمات به نحوی به گسترش فعالیت های پژوهشی بستگی دارد. اصولا پیشرفت و توسعه ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد و رشد و توسعه کشورهای پیشرفته در نتیجه سرمایه گذاری در بخش پژوهش است.

با توجه به اهمیت فعالیتهای پژوهشی دبیرستان کمال نیز با ایجاد بستری مناسب سعی در بکارگیری و استفاده از پتانسیل علمی دانش آموزان جهت آشنایی با روش های تحقیق ورسیدن به اهداف توسعه و پیشرفت مهین عزیزمان کرده است.

الزامات فعالیت در حوزه ی پژوهش

  • برگزاری کلاس ها و کارگاه های پژوهشی(ایده یابی)
  • آموزش روش تحقیق جهت انجام و نگارش صحیح تحقیقات علمی
  • دارا بودن استعداد و علاقه برای پرداختن به امور تحقیق و پژوهش
  • تشویق و ترغیب والدین محترم برای استقبال از شرکت در فعالیت های پژوهشی مدرسه
  • همراهی و همفکری دبیران محترم با دانش آموزان جهت انجام امور تحقیقاتی
  • گروه بندی دانش آموزان در جهت همکاری- همفکری و انجام پروژه عملی

محور های اصلی فعالیت های پژوهشی

1. فعالیت های درون مدرسه ای: مانند تحقیقات درسی و فرادرسی، نمایشگاه دستاوردهای دانش آموزی، بازدیدهای علمی و پژوهشی، جشنواره غذای سالم.

الف) تحقیقات درسی و فرادرسی:

به منظور آشنایی دانش آموزان با اصول و معیار های روش تحقیق، در برخی از دروس منطبق با سر فصل های کتاب، دانش آموزان با انتخاب موضوع با کمک دبیر و مسئول پژوهش دبیرستان اقدام به انجام تحقیق می نمایند. هدف از این کار آشنایی دانش آموزان با اصول و معیار های تحقیق علمی و حضور موثر در مسابقات و جشنواره ها می باشد.

ب) نمایشگاه دستاوردهای دانش آموزی:

اهداف:

  • ارتقای دانش، مهارت و نگرش دانش آموزان در زمینه پژوهش و حل خلاقانه مسایل.
  • فرصت آفرینی برای رشد استعداد و خلاقیت ها.
  • کاربردی کردن دانش و ارتباط دادن آن با نیاز های جامعه و موقعیت زندگی.

ج) بازدیدهای علمی و پژوهشی:

بازدید های علمی – پژوهشی به منظور آشنایی و افزایش سطح آگاهی دانش آموزان می تواند زمینه مناسبی برای دانش آموزان جهت انتخاب رشته تحصیلی و تعیین مسیر زندگی علمی باشد. مراکز تحقیقاتی مانند:

  • پژوهشگاه رویان
  • پارک علم و فناوری (فن آموز)
والدینی که در بخش بازدید دانش آموزان امکان رزرو اماکن علمی را دارند با مسؤل پژوهش مدرسه همکاری و همفکری نمایند.

د) جشنواره طبخ غذای سالم (در راستای افزایش مهارت زندگی)

اهداف:

  • ترویج فرهنگ صحیح تغذیه سالم.
  • افزایش مهارت های زندگی
  • تقویت هنر آشپزی، کار گروهی و ایجاد رقابتی سالم و مفرح بین دانش آموزان.

2. فعالیت های برون مدرسه ای: فعالیت های برون مدرسه ای که شامل مسابقات و جشنواره ها می شود که توسط ادارات و سازمانها و موسسات آموزشی برگزار می گردد. حضور در چنین فعالیت های علمی داخلی و بین االملی زمینه مناسبی است برای تبادل تجربیات، ارتباط با جوامع علمی، کسب اندوخته های بیشتر و به روز رسانی دانش و تقویت بنیه علمی دانش آموزان.

الف) مسابقات:

هدف: شناسایی، آماده سازی و حمایت از دانش آموزان مستعد جهت حضوری موفق در عرصه رقابت های علمی داخلی و بین االملی. اهم این مسابقات عبارت اند از:

  • مسابقات رباتیک
  • مسابقات روبوکاپ
  • برنامه نویسی
  • انیمیشن
  • بازیهای رایانه ای
  • عکاسی و داستان نویسی.(تابع بخشنامه های ارسالی)
  • مسابقات جهانی علوم اعصاب Brin Bee
  • مسابقات جهانی ریاضی IMC
  • مسابقات جهانی کانگورو ریاضی
  • مسابقات آزمایشگاهی
  • مسابقات نانو و...

ب) جشنواره ها و ثبت اختراعات:

اطلاع رسانی و ایده یابی و ارائه مشاوره و حمایت از طرحهای دانش آموزان جهت ثبت نوآوری و اختراع و راه یابی و شرکت در جشنواره های علمی - پژوهشی.

اهم این جشنواره ها عبارت اند از:

  • الف) جشنواره نوجوان خوارزمی
  • ب) جشنواره زیست فناوری
  • ج) جشنواره تبیان
  • د) جشنواره نوجوان سالم، و...

اهداف:

  • ایجاد زمینه های ظهور خلاقیت و توانایی های بالقوه دانش آموزان.
  • ایجاد انگیزه برای بالا بردن سطح علمی جهت تولید علم.
  • پرورش توانمندی های دانش آموزان برای ایجاد ایده های خلاق و تولید محصول.