
تعریف و اهمیت پژوهش
پژوهش، به مجموعه فعالیتهای بدیع، خلاق، نوآورانه، نظام یافته و برنامه ریزی شده ای گفته می شود که با هدف و در جهت گسترش شناخت مرزهای علمی و بهبود زندگی و رشد و توسعه را صورت می پذیرد. موفقیت در تمام فعالیت های مربوط به توسعه از جمله صنایع، کشاورزی، و خدمات به نحوی به گسترش فعالیت های پژوهشی بستگی دارد. اصولا پیشرفت و توسعه ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد و رشد و توسعه کشورهای پیشرفته در نتیجه سرمایه گذاری در بخش پژوهش است.
با توجه به اهمیت فعالیتهای پژوهشی دبیرستان کمال نیز با ایجاد بستری مناسب سعی در بکارگیری و استفاده از پتانسیل علمی دانش آموزان جهت آشنایی با روش های تحقیق ورسیدن به اهداف توسعه و پیشرفت مهین عزیزمان کرده است.
الزامات فعالیت در حوزه ی پژوهش
- برگزاری کلاس ها و کارگاه های پژوهشی(ایده یابی)
- آموزش روش تحقیق جهت انجام و نگارش صحیح تحقیقات علمی
- دارا بودن استعداد و علاقه برای پرداختن به امور تحقیق و پژوهش
- تشویق و ترغیب والدین محترم برای استقبال از شرکت در فعالیت های پژوهشی مدرسه
- همراهی و همفکری دبیران محترم با دانش آموزان جهت انجام امور تحقیقاتی
- گروه بندی دانش آموزان در جهت همکاری- همفکری و انجام پروژه عملی
محور های اصلی فعالیت های پژوهشی
1. فعالیت های درون مدرسه ای: مانند تحقیقات درسی و فرادرسی، نمایشگاه دستاوردهای دانش آموزی، بازدیدهای علمی و پژوهشی، جشنواره غذای سالم.
الف) تحقیقات درسی و فرادرسی:
به منظور آشنایی دانش آموزان با اصول و معیار های روش تحقیق، در برخی از دروس منطبق با سر فصل های کتاب، دانش آموزان با انتخاب موضوع با کمک دبیر و مسئول پژوهش دبیرستان اقدام به انجام تحقیق می نمایند. هدف از این کار آشنایی دانش آموزان با اصول و معیار های تحقیق علمی و حضور موثر در مسابقات و جشنواره ها می باشد.
ب) نمایشگاه دستاوردهای دانش آموزی:
اهداف:
- ارتقای دانش، مهارت و نگرش دانش آموزان در زمینه پژوهش و حل خلاقانه مسایل.
- فرصت آفرینی برای رشد استعداد و خلاقیت ها.
- کاربردی کردن دانش و ارتباط دادن آن با نیاز های جامعه و موقعیت زندگی.
ج) بازدیدهای علمی و پژوهشی:
بازدید های علمی – پژوهشی به منظور آشنایی و افزایش سطح آگاهی دانش آموزان می تواند زمینه مناسبی برای دانش آموزان جهت انتخاب رشته تحصیلی و تعیین مسیر زندگی علمی باشد. مراکز تحقیقاتی مانند:
- پژوهشگاه رویان
- پارک علم و فناوری (فن آموز)
والدینی که در بخش بازدید دانش آموزان امکان رزرو اماکن علمی را دارند با مسؤل پژوهش مدرسه همکاری و همفکری نمایند.
د) جشنواره طبخ غذای سالم (در راستای افزایش مهارت زندگی)
اهداف:
- ترویج فرهنگ صحیح تغذیه سالم.
- افزایش مهارت های زندگی
- تقویت هنر آشپزی، کار گروهی و ایجاد رقابتی سالم و مفرح بین دانش آموزان.
2. فعالیت های برون مدرسه ای: فعالیت های برون مدرسه ای که شامل مسابقات و جشنواره ها می شود که توسط ادارات و سازمانها و موسسات آموزشی برگزار می گردد. حضور در چنین فعالیت های علمی داخلی و بین االملی زمینه مناسبی است برای تبادل تجربیات، ارتباط با جوامع علمی، کسب اندوخته های بیشتر و به روز رسانی دانش و تقویت بنیه علمی دانش آموزان.
الف) مسابقات:
هدف: شناسایی، آماده سازی و حمایت از دانش آموزان مستعد جهت حضوری موفق در عرصه رقابت های علمی داخلی و بین االملی. اهم این مسابقات عبارت اند از:
- مسابقات رباتیک
- مسابقات روبوکاپ
- برنامه نویسی
- انیمیشن
- بازیهای رایانه ای
- عکاسی و داستان نویسی.(تابع بخشنامه های ارسالی)
- مسابقات جهانی علوم اعصاب Brin Bee
- مسابقات جهانی ریاضی IMC
- مسابقات جهانی کانگورو ریاضی
- مسابقات آزمایشگاهی
- مسابقات نانو و...
ب) جشنواره ها و ثبت اختراعات:
اطلاع رسانی و ایده یابی و ارائه مشاوره و حمایت از طرحهای دانش آموزان جهت ثبت نوآوری و اختراع و راه یابی و شرکت در جشنواره های علمی - پژوهشی.
اهم این جشنواره ها عبارت اند از:
- الف) جشنواره نوجوان خوارزمی
- ب) جشنواره زیست فناوری
- ج) جشنواره تبیان
- د) جشنواره نوجوان سالم، و...
اهداف:
- ایجاد زمینه های ظهور خلاقیت و توانایی های بالقوه دانش آموزان.
- ایجاد انگیزه برای بالا بردن سطح علمی جهت تولید علم.
- پرورش توانمندی های دانش آموزان برای ایجاد ایده های خلاق و تولید محصول.